Φιλόξενος τόπος η Στερεά. Πληγωμένη όμως βαθιά από τις φωτιές και τις πλημμύρες. Καλοδεχούμενη η επίσκεψη του κ. Πρωθυπουργού. Συστηματικά όμως απέφυγε να επισκεφτεί τους χώρους που έχουν πληγεί με τεράστιες συνέπειες, που έχουν υποστεί οι αγρότες κύρια και ευρύτερα οι πολίτες της περιοχής.
Στον Δήμο Δομοκού πιστεύω να ενημερώθηκε από τους τοπικούς υπουργούς και τον Περιφερειάρχη, ότι περί τις 40 χιλιάδες στρέμματα έχουν καταστραφεί ολοσχερώς (30 χιλιάδες) και μερικώς άλλες 10 χιλιάδες με μικρότερες ζημιές. Ανάγκη να επισκεφτεί τα έργα στη σιδηροδρομική γραμμή, όπου η Ελλάδα είναι σιδηροδρομικά κομμένη στα δύο από την τελευταία νεροποντή εδώ και πάνω από δύο μήνες. Θα τον κερνούσαν σίγουρα οι αγρότες καφέ αν ανακοίνωνε ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης στην περιοχή με εγγειοβελτιωτικά και αντιπλημμυρικά έργα.
Θα χαίρονταν όλοι οι Έλληνες αν άκουγαν ότι έγινε αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Φαίνεται όμως ότι αυτή η διαδρομή Δομοκός-Λάρισα-Τέμπη είναι κόκκινη γραμμή. Έχει ήδη ανοίξει η συζήτηση στη Βουλή. Θα τον χειροκροτούσαν οι αγρότες αν υπήρχε συγκεκριμένο σχέδιο αποκατάστασης των υποδομών της αγροτικής γης των 40 χιλιάδων στρεμμάτων με την αποκομιδή των ξένων υλικών που έχουν, έως και ένα μέτρο, με ξένα υλικά σκεπάσει τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Φαίνεται όμως ότι φοβήθηκε ο κ. Πρωθυπουργός μήπως ακόμη υπάρχουν λάσπες.
Όσο για τις «γενναίες» αποζημιώσεις βρίσκονται ακόμη στις εξαγγελίες. Ο δήμος Δομοκού και οι αγρότες βρίσκονται ακόμη στο έλεος. Η σιωπή και ουσιαστικά αδράνεια της Περιφέρειας να συγκροτήσει άμεσα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης στην περιοχή. Να αποκαταστήσει καλλιεργήσιμες τις εκτάσεις. Η αδιαφορία της Πολιτείας (διαθέτοντας δύο υπαλλήλους στην περιοχή) συσσωρεύει οργή στους πολίτες. Δεν μένει φαίνεται άλλος δρόμος παρά οι αγρότες να συντονιστούν και δυναμικά να δικεδικήσουν τα δίκαιά τους, την επιβίωσή τους.
Θα περίμενε κανείς, αφού ο κ. Πρωθυπουργός επισκέφτηκε τη Στερεά να ρίξει μια ματιά στην καμμένη και πλημμυρισμένη βόρεια Εύβοια. Να διαπιστώσει ότι το οδικό δίκτυο είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, χρονοβόρο και ακόμη μπαίνοντας στον τρίτο χρόνο περιμένουν οι κάτοικοι τον δρόμο που η κυβέρνηση τους υποσχέθηκε. Και εδώ οι κάτοικοι θα τον κερνούσαν καφέ αν έβλεπαν τα έργα να γίνονται πράξη και αν άκουγαν ότι η περιοχή των 300 χιλιάδων στρεμμάτων που κάηκε εντάσσεται σε πρόγραμμα ειδικών κινήτρων για να ξανά ζωντανέψει η ανάπτυξη στην περιοχή, να παραμείνουν οι κάτοικοι για να μην ερημώνουν τα χωριά. Δυστυχώς φαίνεται, ότι επειδή ο δρόμος είναι κακός τον απέφυγε ο κ. Πρωθυπουργός για να μην συμβεί κανένα ατύχημα.
Δεν ταιριάζει στη Στερεά να σιωπά. Δεν ταιριάζει στην Περιφέρεια να αδρανεί ή να εργάζεται με βήματα χελώνας για να αντιμετωπίσει τις ανοιχτές πληγές στη Στερεά. Προβάλλει επιτακτικά η ανάγκη διαμόρφωσης ενός 5ετούς σχεδίου Ανασυγκρότησης Παραγωγικής της Περιφέρειας σε διαβούλευση και σύνδεση με το ΕΣΠΑ και τον εθνικό κυβερνητικό σχεδιασμό έργων έως την επόμενη δεκαετία 2023-2033. Επείγοντα θέματα οι ανοιχτές πληγές της Στερεάς και τα αντιπλημμυρικά έργα πριν να είναι αργά. Οι αγρότες αναμένουν τις «γενναίες» αποζημιώσεις, όπως δημοσιοποιούνται και για τη Θεσσαλία. Απαιτούν τη γρήγορη αποκατάσταση των υποδομών στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις.
Λουκάς Αποστολίδης
Επικεφαλής του Συνδυασμού «Πατρίδα μας η Στερεά»