Breaking News :

Γιατί μας αρέσει η μουσική που ακούγαμε νέοι;

Σας έχει τύχει να κάθεστε σε μία παρέα συνομιλήκων σας και...

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει 30 καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις για τη σεζόν 2024/25

Με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση για όλες, όλους...

Επίδομα θέρμανσης: Τι μας συμφέρει; Ηλεκτρικό ρεύμα, πετρέλαιο, ή ξύλα; Τι ισχύει για τις πολυκατοικίες

Η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης 2024-2025 είναι πλέον διαθέσιμη, με περισσότερες...

Γ. Σαρακιώτης για τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα: “Ποινικός λαϊκισμός για την κάλυψη της αποτυχίας στον τομέα της ασφάλειας”

Ως Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική-Συμμαχία τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Φθιώτιδας και Τομεάρχης Δικαιοσύνης Γιάννης Σαρακιώτης στην Επιτροπή της Βουλής, στην οποία συζητούνται οι νέες αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Όπως ανέφερε, αρχικά, ο κ. Σαρακιώτης: «Θα ήθελα να χαιρετίσω την πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης να εισηγηθεί το παρόν νομοσχέδιο και όχι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή Ναυτιλίας..! Και το λέω αυτό, καθώς το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο και τις αλλαγές στον Αστικό Κώδικα, όχι απλά δεν το εισηγείται το αρμόδιο Υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης δηλώνει ότι διαφωνεί και θα καταψηφίσει “για λόγους συνείδησης” όπως υποστηρίζει, αλλά παραμένοντας στη θέση του σαν να μη συμβαίνει τίποτα… Για πρώτη φορά στην κοινοβουλευτική ιστορία τίθεται προς ψήφιση νομοσχέδιο για τον ΑΚ, στο οποίο εναντιώνεται η ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης!»

Εν συνεχεία, ο Τομεάρχης Δικαιοσύνης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία επεσήμανε: «Για 17η φορά, τα τελευταία 4 χρόνια, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. προχωρά σε αλλαγές στους Ποινικούς Κώδικες και ενδεχομένως η συζήτηση θα έπρεπε να ξεκινήσει με μια γενναία αυτοκριτική εκ μέρους σας, κ. Υπουργέ. Γιατί δεν απέδωσαν καρπούς οι προηγούμενες αλλαγές και η εγκληματικότητα καλπάζει ανεξέλεγκτα; Με το παρόν νομοσχέδιο ξεπερνάτε το χειρότερο εαυτό σας: Επιβαρύνετε τις ποινές σε όλα τα επίπεδα, αλλά ταυτόχρονα αποδυναμώνετε το σύνολο των δικονομικών εξασφαλίσεων μέσω της αποδυνάμωσης των Δικαστικών Συμβουλίων και τη μείωση του αριθμού των δικαστών στις συνθέσεις».

Μάλιστα, ο κ. Σαρακιώτης αναφέρθηκε στη διαδικασία νομοπαρασκευής υπογραμμίζοντας: «Προετοιμάσατε το νομοσχέδιο μόνοι σας από κοινού με μυστικοσυμβούλους, χωρίς να έχετε συγκροτήσει νομοπαρασκευαστική επιτροπή. Πώς θα γνωρίζουμε ποιος εισηγήθηκε κάθε αλλαγή; Πώς ενισχύει τη διαφάνεια αυτή η διαδικασία; Ποια ήταν η συμμετοχή των επιστημόνων και του νομικού κόσμου της χώρας στην προετοιμασία του νομοσχεδίου; Καμία, καθώς η βασική προτεραιότητά σας είναι η λαϊκίστικη μεταχείριση των Ποινικών Κωδίκων, προκειμένου να ικανοποιήσετε το ακροδεξιό ακροατήριό σας. Η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας, η Ένωση των Ποινικολόγων, έγκριτοι καθηγητές των Νομικών Σχολών, άνθρωποι προερχόμενοι από ολόκληρο το πολιτικό φάσμα εκφράζουν εύλογους προβληματισμούς και θέτουν συγκεκριμένα ερωτήματα και αντί να εισακουστούν, καθυβρίζονται με σκαιότατο τρόπο και από βήματος της Βουλής».

Περαιτέρω, ο κ. Σαρακιώτης τόνισε: «Με πρόσχημα μια γενικώς και αορίστως εκφραζόμενη από την Κυβέρνηση “ατιμωρησία”, αυξάνετε τα ανώτατα όρια καθείρξεων, ενώ παράλληλα μειώνετε το ανώτατο ηλικιακό όριο για τους “μετεφήβους”, θεωρώντας ότι ο αποτελεσματικός σωφρονισμός θα επιτευχθεί με περισσότερα έτη φυλάκισης. Η πραγματικότητα, όμως, σας διαψεύδει και φυσικά αυτό δεν είναι “κακό για την πραγματικότητα” ή για την Κυβέρνηση αλλά για το κοινωνικό σύνολο το οποίο πληρώνει τις λανθασμένες επιλογές σας. Μετά την τελευταία παρέμβασή σας στους Ποινικούς Κώδικες μέσω του Ν.4855/2021, η εγκληματικότητα βάσει των επίσημων στοιχείων της ΕΛ.ΑΣ. αυξήθηκε κατά 25%, ενώ τα κακουργήματα σημείωσαν ανησυχητική αύξηση ύψους 20%. Όταν μιλάτε για “ατιμωρησία”, κ. Υπουργέ, αναφέρεστε στα Τέμπη; Στις υποθέσεις τραπεζιτών; Στις υποκλοπές; Στη Novartis; […] Είναι σαφές ότι η μείωση της εγκληματικότητας δύναται να επιτευχθεί μέσω της αποτροπής ασκούμενης από την ΕΛ.ΑΣ. και της βελτίωσης των συνθηκών σωφρονισμού και κοινωνικής επανένταξης».

Επιπροσθέτως, ο Βουλευτής Φθιώτιδας σημείωσε: «Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το 47,8% των ποινών κυμαίνεται μεταξύ 10 και 20 ετών, σε σύγκριση με το 11,80% του μέσου όρου του συνόλου των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών, ενώ οι ποινές ισόβιας κάθειρξης αποτελούν στην Ελλάδα το 13,10%, έναντι του 1,70% του μέσου όρου των λοιπών ευρωπαϊκών κρατών. Σε μια τέτοια πραγματικότητα αυστηρού ποινικού πλαισίου, η οποία συνδυάζεται με σωφρονιστικά καταστήματα τα οποία παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα συμφόρησης και υπερπληθυσμού, συνιστά αποκορύφωμα ανορθολογισμού και απουσίας σχεδιασμού ότι εσείς προχωράτε σε μια νέα πλήρως ανεδαφική αυστηροποίηση των ποινών».

Αναφορικά με τις επιχειρούμενες αλλαγές στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ο κ. Σαρακιώτης επεσήμανε: «Κατηγορούμενοι θα κινδυνεύουν να οδηγηθούν στη φυλακή κατόπιν απόφασης ενός και μόνο δικαστή! Είναι άξιο μνείας ότι μονομελή δικαστήρια για την εκδίκαση κακουργηματικών πράξεων δε λειτουργούν πουθενά στην Ευρώπη, παρά μόνο στη Μάλτα».

Παράλληλα, όσον αφορά τον περιορισμό της εμπλοκής των Δικαστικών Συμβουλίων, ο Βουλευτής Φθιώτιδας τόνισε: «Τα Δικαστικά Συμβούλια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ποινικής προδικασίας και η παράκαμψή τους πιθανόν να επιταχύνει την εν λόγω φάση, αλλά θα έχει ως επακόλουθο αποτέλεσμα την περαιτέρω συμφόρηση των ακροατηρίων, καθώς θα έχουμε αθρόα παραπομπή υποθέσεων χωρίς να έχει προηγηθεί το αναγκαίο “φιλτράρισμα”. Συνεπώς, τα Δικαστικά Συμβούλια εκ του ρόλου τους θα έπρεπε να συνιστούν συμμάχους στην προσπάθεια επιτάχυνσης της απονομής της Δικαιοσύνης και όχι να οδηγούνται σε απαξίωση».

Ολοκληρώνοντας την εισήγησή του, ο κ. Σαρακιώτης ανέφερε: «Το ορθολογικό κριτήριο νομοθέτησης δίνει τη θέση του στην επικοινωνία και στον ποινικό λαϊκισμό. “Στρατηγική του εκφοβισμού”, “λαϊκισμός” και “υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα” ήταν οι φράσεις που εσείς χρησιμοποιούσατε για τη Ν.Δ., κ. Φλωρίδη, το – όχι τόσο μακρινό – 2015 και με το παρόν νομοθέτημα αποδεικνύονται εξαιρετικά επίκαιρες».

Εισήγηση κατά την 1η συνεδρίαση της Επιτροπής

Πριν υπεισέλθω στα του νομοσχεδίου, θα ήθελα να χαιρετίσω την πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης να εισηγηθεί το παρόν νομοσχέδιο για τις «Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας» και όχι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή Ναυτιλίας..!

Και το λέω αυτό, καθώς το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο και τις αλλαγές στον Αστικό Κώδικα, για το οποίο η κοινοβουλευτική συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη, όχι απλά δεν το εισηγείται το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης δηλώνει ότι διαφωνεί, θα καταψηφίσει «για λόγους συνείδησης» όπως υποστηρίζει, αλλά παραμένοντας στη θέση του σαν να μη συμβαίνει τίποτα…

Για πρώτη φορά στην κοινοβουλευτική ιστορία τίθεται προς ψήφιση νομοσχέδιο, στο οποίο εναντιώνεται η ηγεσία του αρμοδίου Υπουργείου!

Πρωτοφανείς καταστάσεις!

Κυρίες και κύριοι συνάδερφοι,

Για 17η φορά, τα τελευταία 4 χρόνια, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. προχωρά σε αλλαγές στους Ποινικούς Κώδικες, 9η για τον Π.Κ. και 13η για τον Κ.Π.Δ., και ενδεχομένως η συζήτηση θα έπρεπε να ξεκινήσει με μια γενναία αυτοκριτική εκ μέρους σας, κ. Υπουργέ. Μια αξιολόγηση περί των πραγμάτων, που πήγαν στραβά με τις προηγούμενες ρυθμίσεις σας.

Γιατί δεν απέδωσαν καρπούς οι προηγούμενες αλλαγές και η εγκληματικότητα καλπάζει ανεξέλεγκτα;

Ποια είναι λοιπόν τα ποσοστά εξιχνίασης των σοβαρών εγκλημάτων;

Γιατί προχωράτε σε νέα αυστηροποίηση των ποινών, όταν η ίδια πολιτική έχει αποδειχθεί αποτυχημένη, σε μια χώρα η οποία πρωτεύει πανευρωπαϊκά σε αριθμό ισοβιτών και μακροχρόνιων ποινών;

Με το παρόν νομοσχέδιο ξεπερνάτε ακόμη και το χειρότερο εαυτό σας: Επιβαρύνετε τις ποινές σε όλα τα επίπεδα (νομοθετική πρόβλεψη – επιμέτρηση από το δικαστή – έκτιση στη φυλακή / υφ’ όρον απόλυση), αλλά ταυτόχρονα αποδυναμώνετε το σύνολο των δικονομικών εξασφαλίσεων μέσω της αποδυνάμωσης των Δικαστικών Συμβουλίων και τη μείωση του αριθμού των δικαστών στις συνθέσεις.

Και όλα αυτά τα πράττετε… μόνοι σας από κοινού με μυστικοσυμβούλους, χωρίς να έχετε συγκροτήσει νομοπαρασκευαστική επιτροπή.

Πώς θα γνωρίζουμε ποιος εισηγήθηκε κάθε αλλαγή;

Ποια ήταν η συμμετοχή των επιστημόνων και του νομικού κόσμου της χώρας στην προετοιμασία του νομοσχεδίου;

Καμία, καθώς η βασική προτεραιότητά σας είναι η λαϊκίστικη μεταχείριση των Ποινικών Κωδίκων, προκειμένου να ικανοποιήσετε το ακροδεξιό ακροατήριό σας.

Ακόμη και αυτή τη στιγμή, η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας, η Ένωση των Ποινικολόγων, έγκριτοι καθηγητές των Νομικών Σχολών της χώρας, άνθρωποι προερχόμενοι από ολόκληρο το πολιτικό φάσμα εκφράζουν εύλογους προβληματισμούς και θέτουν συγκεκριμένα ερωτήματα. Και αντί να εισακουστούν, καθυβρίζονται με σκαιότατο τρόπο από βήματος της Βουλής.

Η ποινική επιστήμη δεν αποτελεί περιττό βάρος, αλλά συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι και σημείο αναφοράς ενός ευρωπαϊκού κράτους δικαίου του 21ου αιώνα.

Είναι χαρακτηριστικά όσα αναφέρει η Πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, επ’ αφορμή της συζήτησης για τις νέες αλλαγές στους Ποινικούς Κώδικες:

«Όταν προβαίνουμε σε μεταρρυθμίσεις πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα δικαιοκρατικά αιτήματα δε συμβαδίζουν πάντοτε ούτε με τις πολιτικές επιλογές ούτε με τις πολιτικές σκοπιμότητες και πολύ περισσότερο δε συμβαδίζουν με πρακτικές ενός άκριτου ράβε-ξήλωνε».

Αν και θα αναφερθούμε αναλυτικότερα στα επιμέρους άρθρα, στο πλαίσιο της κατ’ άρθρο συζήτησης, θα ήθελα να επισημάνω ορισμένα συγκεκριμένα σημεία των επιχειρούμενων αλλαγών στους Ποινικούς Κώδικες.

Με πρόσχημα μια γενικώς και αορίστως εκφραζόμενη από την Κυβέρνηση «ατιμωρησία», αυξάνετε τα ανώτατα όρια καθείρξεων, ενώ παράλληλα μειώνετε το ανώτατο ηλικιακό όριο για τους «μετεφήβους», θεωρώντας ότι ο αποτελεσματικός σωφρονισμός θα επιτευχθεί με περισσότερα έτη φυλάκισης.

Η πραγματικότητα, όμως, σας διαψεύδει και φυσικά αυτό δεν είναι «κακό για την πραγματικότητα» ή για την ίδια την Κυβέρνηση αλλά για το κοινωνικό σύνολο το οποίο πληρώνει τις λανθασμένες επιλογές σας.

Θυμίζω ότι, μετά την τελευταία παρέμβασή σας στους Ποινικούς Κώδικες μέσω του Ν.4855/2021, η εγκληματικότητα βάσει των επίσημων στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας αυξήθηκε κατά 25%, ενώ τα κακουργήματα σημείωσαν ανησυχητική αύξηση ύψους 20%.

Όταν μιλάτε για «ατιμωρησία», κ. Υπουργέ, αναφέρεστε στα Τέμπη; Στις υποθέσεις τραπεζιτών; Στις υποκλοπές; Στη Novartis;

Ας μιλήσουμε για ένα τρανταχτό παράδειγμα:

Όσον αφορά το κακούργημα του εμπρησμού, για το οποίο προβήκατε σε ορισμένες τροποποιήσεις σε σχέση με την αρχική πρότασή σας αλλά η γενική κατεύθυνση παραμένει, αυξήσατε τα όρια ποινής το 2021, αλλά το 2023 καταγράφηκε ρεκόρ καμένων εκτάσεων και πυρκαγιών από εμπρησμό!

Σε αυτό το σημείο, για να τελειώνει μια και καλή το παραμύθι της αυστηροποίησης, αξίζει να υπενθυμιστεί τι έχει αναφέρει η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κα Αδειλίνη:

«Η αυστηροποίηση των ποινών δε λειτουργεί αποτρεπτικά για την εγκληματική συμπεριφορά. Αποτρεπτικά λειτουργεί η αντιμετώπιση των κοινωνικών αιτίων που την προκαλούν και η αυξημένη πιθανότητα για να μην πω η βεβαιότητα της σύλληψης του δράστη. Ούτε και πρέπει να αποτελεί στοιχείο ή στόχο της Ποινικής Νομοθεσίας ή μέτρο καθορισμού της βαρύτητας των προβλεπόμενων ποινών ο κατευνασμός της κοινής γνώμης ή των φιλήσυχων πολιτών, όπως ούτε και η διασύνδεση ρυθμίσεων με συγκεκριμένες πρόσφατες εγκληματικές συμπεριφορές που προκάλεσαν ανησυχία στην κοινωνία».

Αυτά δήλωνε δημόσια η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, που εσείς ορίσατε.

Είναι σαφές ότι η μείωση της εγκληματικότητας δύναται να επιτευχθεί μέσω της αποτροπής ασκούμενης από την Ελληνική Αστυνομία, αλλά και μέσω της βελτίωσης των συνθηκών σωφρονισμού και κοινωνικής επανένταξης. Όπως αναφέρουν 30 Καθηγητές Νομικών Σχολών σε σχετικό ψήφισμά τους: «Επιβάλλεται η μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τον Ποινικό Κώδικα και τις απειλούμενες ποινές στην αστυνομική πρόληψη και τον εντοπισμό των δραστών, καθώς και στους μηχανισμούς κοινωνικού ελέγχου».

Ο επίδοξος παραβάτης οφείλει να κατανοήσει βαθιά ότι θα συλληφθεί και εν τέλει θα κληθεί να λογοδοτήσει. Η αύξηση των ποινών σε μια δικαιϊκή τάξη, όπου ο παραβάτης αντιμετωπίζει μειωμένες πιθανότητες να συλληφθεί, συνιστά αναμφισβήτητα κενό γράμμα.

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το 47,8% των ποινών κυμαίνεται μεταξύ 10 και 20 ετών, σε σύγκριση με το 11,80% του μέσου όρου του συνόλου των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών, ενώ οι ποινές ισόβιας κάθειρξης αποτελούν στην Ελλάδα το 13,10%, έναντι του 1,70% του μέσου όρου των λοιπών ευρωπαϊκών κρατών.

Σε μια τέτοια πραγματικότητα αυστηρού ποινικού πλαισίου, η οποία συνδυάζεται με σωφρονιστικά καταστήματα τα οποία παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα συμφόρησης και υπερπληθυσμού, συνιστά αποκορύφωμα ανορθολογισμού και απουσίας σχεδιασμού ότι εσείς προχωράτε σε μια νέα πλήρως ανεδαφική αυστηροποίηση των ποινών…

Ακολούθως, στο πεδίο του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, μεταφέρετε σημαντική ύλη στα μονομελή εφετεία με την προσθήκη σειράς κακουργημάτων και αναθέτετε στο μονομελές εφετείο την εκδίκαση των πλημμελημάτων προσώπων ιδιάζουσας δωσιδικίας.

Παρόμοιες αλλαγές εισάγονται και με την κατάργηση – μεταξύ άλλων – του πενταμελούς Εφετείου και την πρόβλεψη οι εφέσεις κατά των αποφάσεων των τριμελών εφετείων να εκδικάζονται από το ίδιο δικαστήριο (τριμελές εφετείο) δηλαδή όχι ανώτερο δικαστήριο.

Με τις ως άνω προβλέψεις, έχουμε μια έκπτωση στην ποιότητα της ποινικής δικαιοσύνης και γινόμαστε μάρτυρες του περιορισμού της συνταγματικής αποστολής των Μεικτών Ορκωτών Δικαστηρίων με τη μεταφορά όλων των κακουργημάτων των ειδικών ποινικών νόμων στην αρμοδιότητα του τριμελούς εφετείου, την ίδια στιγμή που κατηγορούμενοι θα κινδυνεύουν να οδηγηθούν στη φυλακή κατόπιν απόφασης ενός και μόνο δικαστή!!! Είναι άξιο μνείας ότι μονομελή δικαστήρια για την εκδίκαση κακουργηματικών πράξεων δε λειτουργούν πουθενά στην Ευρώπη, παρά μόνο στη Μάλτα.

Με αυτόν τον τρόπο, περιστέλλονται τα δικαιώματα των κατηγορουμένων, ενώ παραβιάζονται και οι διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας για εκδίκαση της έφεσης από «ανώτερο δικαστήριο».

Κύριε πρόεδρε, πριν ολοκληρώσω την τοποθέτησή μου, θα ήθελα να σταθώ σε δύο ακόμη σημεία.

Ο περιορισμός της εμπλοκής των Δικαστικών Συμβουλίων κινδυνεύει να απολήξει στα ακριβώς αντίθετα, από τα επιδιωκόμενα, αποτελέσματα.

Τα Δικαστικά Συμβούλια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ποινικής προδικασίας και η παράκαμψή τους πιθανόν να επιταχύνει την εν λόγω φάση, αλλά θα έχει ως επακόλουθο αποτέλεσμα την περαιτέρω συμφόρηση των ακροατηρίων, καθώς θα έχουμε αθρόα παραπομπή υποθέσεων χωρίς να έχει προηγηθεί το αναγκαίο «φιλτράρισμα», το οποίο προσφέρουν τα Δικαστικά Συμβούλια.

Συνεπώς, τα Δικαστικά Συμβούλια εκ του ρόλου τους θα έπρεπε να συνιστούν συμμάχους στην προσπάθεια επιτάχυνσης της απονομής της Δικαιοσύνης και όχι να οδηγούνται σε απαξίωση, στο πλαίσιο αποφάσεων καθόλα ανεξήγητων βάσει της πρακτικής λειτουργίας του εν λόγω θεσμού.

Όπως επεσήμανα και στην αρχή της εισήγησής μου, το παρόν νομοσχέδιο εγκολπώνει μια προσπάθεια ευθείας καταστρατήγησης θεμελιωδών δικαιωμάτων των κατηγορουμένων και εν γένει των πολιτών.

Η υποχρέωση κατάθεσης παραβόλου για το παραδεκτό αίτησης εξαίρεσης, έγκλησης στα κατ’ έγκληση διωκόμενα εγκλήματα, αίτησης αναβολής λόγω κωλύματος του συνηγόρου και η αύξηση του παραβόλου για άσκηση προσφυγής κατά διάταξης απόρριψης έγκλησης και άσκηση προσφυγής κατά απευθείας κλήσης συνιστούν δείγματα γραφής μιας πολιτικής απόφασης, σύμφωνα με την οποία υποτίθεται ότι δημιουργούνται αντικίνητρα για τους δικομανείς αλλά, αν οι δικομανείς τυγχάνει να είναι εύποροι, τότε έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν να επιβαρύνουν την Ελληνική Δικαιοσύνη!

Τέλος, είναι αυτονόητη η ικανοποίησή μας για την άρση της προκλητικής ρύθμισης του ακαταδίωκτου των τραπεζικών στελεχών. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε εγκαίρως τροπολογία, που απέρριψε τότε η Ν.Δ. και ο Υπουργός κ. Φλωρίδης.

Και επειδή πολλή συζήτηση έχει προκαλέσει η άποψη του Υπουργού για τα θύματα και τους θήτες, θα πρότεινα να ακούσουμε την επιστημονική κοινότητα.

– Η δήθεν θυματοκεντρική προσέγγιση αγνοεί τη μεγάλη διάκριση ανάμεσα στην ποινική από την πολιτική δίκη: η πρώτη δεν έχει «διαδίκους», δεν αντιδικούν δύο πλευρές. Το αντίθετο συμβαίνει στην πολιτική δίκη που έχουμε αντιδίκους.

– Το θύμα εκπροσωπείται στην ποινική δίκη με την ιδιότητα του «υποστηρίζοντος την κατηγορία (μέχρι το 2019 ως «πολιτικώς ενάγων»). Σε ποια διάταξη του ΣχΝ ενισχύεται η θέση, τα δικαιώματα ή εν γένει η νομική κατάσταση του υποστηρίζοντος την κατηγορία. Πουθενά!

– Για τα θύματα εγκληματικών πράξεων υπάρχει η Οδηγία 2012/29/ΕΕ που ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με το ν. 4478/2017 για την υποστήριξη, τη συμμετοχή και την προστασία των θυμάτων κατά την διάρκεια της ποινικής διαδικασίας, με ειδική μέριμνα για ορισμένες κατηγορίες προσώπων, ιδιαιτέρως ευάλωτες προς τη θυματοποίηση. Φέρνει κάτι σ’ αυτό το πεδίο του ΣχΝ; Τίποτα, απολύτως.

Δυστυχώς, το ορθολογικό κριτήριο νομοθέτησης δίνει τη θέση του στην επικοινωνία και στον ποινικό λαϊκισμό. «Στρατηγική του εκφοβισμού», «λαϊκισμός» και «υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα» ήταν οι φράσεις που εσείς χρησιμοποιούσατε για τη Ν.Δ., κ. Υπουργέ, το – όχι τόσο μακρινό – 2015 και με το παρόν νομοθέτημα αποδεικνύονται εξαιρετικά επίκαιρες.

Είναι προφανές ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Προοδευτική Συμμαχία θα καταψηφίσει επί της αρχής την υπό συζήτηση απαράδεκτη νομοθετική παρέμβασή σας στους Ποινικούς Κώδικες.

Latest

Γιατί μας αρέσει η μουσική που ακούγαμε νέοι;

Σας έχει τύχει να κάθεστε σε μία παρέα συνομιλήκων σας και...

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει 30 καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις για τη σεζόν 2024/25

Με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση για όλες, όλους...

Επίδομα θέρμανσης: Τι μας συμφέρει; Ηλεκτρικό ρεύμα, πετρέλαιο, ή ξύλα; Τι ισχύει για τις πολυκατοικίες

Η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης 2024-2025 είναι πλέον διαθέσιμη, με περισσότερες...

Γιατί μας αρέσει η μουσική που ακούγαμε νέοι;

Σας έχει τύχει να κάθεστε σε μία παρέα συνομιλήκων σας και πάνω στη συζήτηση να αναφέρετε ότι όταν ήσασταν νέοι η μουσική ήταν ακλύτερη από αυτή...

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει 30 καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις για τη σεζόν 2024/25

Με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση για όλες, όλους και όλα, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας 30 από τις παραστάσεις της...

Επίδομα θέρμανσης: Τι μας συμφέρει; Ηλεκτρικό ρεύμα, πετρέλαιο, ή ξύλα; Τι ισχύει για τις πολυκατοικίες

Η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης 2024-2025 είναι πλέον διαθέσιμη, με περισσότερες από 100.000 αιτήσεις να έχουν ήδη υποβληθεί από χθες το βράδυ. Παρά τη μείωση του...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ