Τα παράθυρα των αεροπλάνων έχουν στρογγυλό σχήμα για έναν εξαιρετικά σημαντικό λόγο: την ασφάλεια των επιβατών και τη δομική ανθεκτικότητα του αεροσκάφους. Στα πρώτα χρόνια της αεροπορίας, τα παράθυρα ήταν τετράγωνα, αλλά αυτό προκάλεσε σοβαρά προβλήματα.
Η πίεση που δέχεται ένα αεροσκάφος όταν πετά σε μεγάλο υψόμετρο είναι τεράστια. Η καμπίνα πρέπει να διατηρεί σταθερή πίεση, ενώ το εξωτερικό περιβάλλον έχει πολύ χαμηλότερη πίεση. Αυτή η διαφορά πίεσης επιβαρύνει ολόκληρο το αεροπλάνο, και ιδιαίτερα τα σημεία όπου υπάρχουν “ασυνέχειες” στη δομή του, όπως τα παράθυρα.
Όταν τα παράθυρα ήταν τετράγωνα, οι γωνίες τους λειτουργούσαν ως αδύναμα σημεία, συγκεντρώνοντας τεράστιες δυνάμεις πίεσης. Αυτές οι γωνίες έγιναν αιτία για δομικές αδυναμίες που οδήγησαν σε καταστροφικά ατυχήματα. Στα μέσα του 20ού αιώνα, η De Havilland Comet, το πρώτο επιβατικό αεροσκάφος με πίεση καμπίνας, υπέστη αρκετά θανατηφόρα δυστυχήματα λόγω της κόπωσης των μετάλλων γύρω από τα τετράγωνα παράθυρα.
Από τότε, οι αεροναυπηγοί κατέληξαν στο ότι τα στρογγυλά ή ελλειπτικά παράθυρα είναι πολύ πιο ασφαλή. Το καμπυλωτό σχήμα τους κατανέμει τις δυνάμεις πίεσης ομοιόμορφα, αποτρέποντας την υπερσυγκέντρωση τάσεων σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Αυτό μειώνει δραστικά την πιθανότητα ρωγμών ή δομικής αστοχίας. Επιπλέον, τα στρογγυλά παράθυρα συμβάλλουν στη συνολική αεροδυναμική του αεροσκάφους και ενισχύουν την ανθεκτικότητα των υλικών κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Επομένως, τα στρογγυλά παράθυρα δεν είναι μόνο μια αισθητική επιλογή, αλλά κυρίως ένα κρίσιμο μέτρο για τη διατήρηση της ασφάλειας των επιβατών και τη μακροχρόνια ακεραιότητα των αεροπλάνων.