Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF), περνώντας στη δεύτερη δεκαετία του, έρχεται στις 28–31 Ιουλίου στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων με κεντρική θεματική το Πέρασμα / Passage, και ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει σπάνιες προβολές ταινιών, οπτικοακουστικές περφόρμανς και άλλες δημόσιες εκδηλώσεις.
Όντας πάντα σε ανοιχτό διάλογο με το νησί της Σύρου, το SIFF επιστρέφει αξιοποιώντας την πολιτιστική κληρονομιά του νησιού και πραγματοποιώντας τόσο τις προβολές όσο και τις δράσεις του σε ιστορικά σημεία του: από τον αρχοντικό θερινό Κινηματογράφο Παλλάς και το εμβληματικό Δημοτικό Θέατρο Απόλλων, μέχρι το μοναδικής βιομηχανικής αισθητικής Ναυπηγείο Ταρσανάς και το δημοφιλές αυτοσχέδιο ντράιβ-ιν σινεμά στην Ντελαγκράτσια. Προβολές θα πραγματοποιηθούν και στο Κολυμβητήριο “Δημήτριος Βικέλας”.
Με κύριο θέμα το Πέρασμα, το SIFF επικεντρώνεται φέτος στο να ανοίξει τον διάλογο ανάμεσα στη κινούμενη εικόνα και τον άνθρωπο, διερευνώντας καταστάσεις μετάβασης μεταξύ εννοιών όπως η πραγματικότητα και η μυθοπλασία, η ζωή και ο θάνατος, η προσωπική μνήμη και η ιστορία, η παράδοση και η νεωτερικότητα, μέσα από έργα κινούμενης εικόνας που παράγονται τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Έτσι, το Φεστιβάλ ξεκινά το φετινό του πρόγραμμα στον θερινό κινηματογράφο Παλλάς, στην Ερμούπολη, έχοντας ως εναρκτήρια προβολή το “Ο άνεμος θα μας πάρει” (Ιράν, 1998, 118΄), του δημιουργού που έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη το ιρανικό σινεμά, Abbas Kiarostami, ενώ αμέσως μετά, θα προβληθεί η ταινία μικρού μήκους “Fit” της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, μιας από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές του σύγχρονου κινηματογράφου, που θα μοιραστεί μαζί μας την ικανότητα του κινηματογράφου (από καταβολής του) να παράγει μαγικά τρικ, θαύματα ή ευφάνταστα παράδοξα.
Το πρωί της δεύτερης μέρας, το Φεστιβάλ μας καλεί στο Θέατρο Απόλλων για το “Forensis: Το ναυάγιο της Πύλου”, σε παρουσίαση της εν εξελίξει έρευνας του Forensic Architecture από τη Γεωργία Σκαρτάδου. Πρόκειται για μια αναπαράσταση των γεγονότων της νύχτας της ανατροπής του αλιευτικού σκάφους ανοιχτά της Πύλου, βασισμένη σε μαρτυρίες επιζώντων από την πολύνεκρη τραγωδία που συνέβη στις 14 Ιουνίου. Το απόγευμα της ίδια μέρας, θα παρακολουθήσουμε το καλλιτεχνικό έργο “Turkish Delight [Λουκούμι]” (Pinar Öğrenci, Ελλάδα/Τουρκία/Γερμανία, 2022, 31΄) που ακολουθεί την ιστορία της παραγωγής του λουκουμιού και θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τη Συριανή λουκουμοποιό Ντίνα Συκουτρή, παρουσία της καλλιτέχνιδας.
Αργότερα την ίδια ημέρα, θα βρεθούμε στο καθιερωμένο, πλέον, σημείο συνάντησης το ντράιβ-ιν στην Ντελαγκράτσια. Εκεί, θα μας περιμένει το έργο του αναρχικού εστέτ Νίκου Παπατάκη “Η φωτογραφία” (Ελλάδα/Γαλλία, 1987, 102΄), ο αναστοχασμός της Κατερίνας Μαρκουλάκη μέσα από το έργο της “Είμαστε τα σπίτια που μέσα τους ζήσαμε” ( Ελλάδα, 2022, 15΄) πάνω στα όρια των σχέσεων και των κοινωνικών συμβάσεων και το έργο ορόσημο του ανεξάρτητου κινηματογράφου “Αρωματισμένος εφιάλτης” (Kidlat Tahimik, Γερμανία/Φιλιππίνες, 1977, 93΄) που θα αφηγηθεί το ταξίδι ενός νεαρού επαρχιώτη προς την ευρωπαϊκή μητρόπολη.
Το απόγευμα της επόμενης μέρας μάς βρίσκει ξανά στο Θέατρο Απόλλων, με το έργο της Δάφνης Χαιρετάκη “Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται (Work-in-Progress)”. Τι μας συνδέει με τα αγάλματα και τα μνημεία; Πώς τα κοιτάζουμε και πώς μας κοιτάζουν αυτά; Με αφετηρία αυτές και άλλες ερωτήσεις η καλλιτέχνιδα έχει μπει στη διαδικασία δημιουργίας της επόμενης ταινίας της, και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ πρόκειται να παρουσιάσει τις πρώτες εικόνες αλλά και να συζητήσει με το κοινό τη δημιουργική διαδικασία.
Λίγο αργότερα, θα βρεθούμε στο κολυμβητήριο “Δημήτριος Βικέλας” όπου η μικρού μήκους “Eaux d’Artifice” (ΗΠΑ, 1953, 13΄) του (πρόσφατα εκλιπόντος) Kenneth Anger, θα μας μεταφέρει σε μια μαγική νυχτερινή ονειροπόλη με υπόκρουση τις Τέσσερις εποχές του Βιβάλντι. Στη συνέχεια, το κρυμμένο αριστούργημα της φιλμογραφίας του Robert Altman, “3 γυναίκες [3 Women]” (ΗΠΑ, 1977, 124´), μας ταξιδεύει σε μια απομονωμένη κοινότητα της καλιφορνέζικης ερήμου, εκεί όπου τοποθετείται το αφαιρετικό ψυχογράφημα τριών γυναικών.
Η τελευταία ημέρα θα ξεκινήσει από το Θέατρο “Απόλλων” με ένα Αρχιπελαγικό πέρασμα όπου εικαστικοί και επαγγελματίες του χώρου του πολιτισμού που διαμένουν στα νησιά του Αιγαίου – Αντώνης Πίττας, James Bridle, Έρση Βαρβέρη, Gijs Waterschoot – συναντιούνται για να συνομιλήσουν και να μοιραστούν με το κοινό του SIFF σκέψεις γύρω από την πρακτική και το έργο τους. Τη συζήτηση αυτή θα ακολουθήσει ο Διαμεσογειακός αρχειακός διάλογος, μια ανοιχτή συνομιλία ανάμεσα σε εκπροσώπους των Cimatheque – Alternative Film Center (Κάιρο – Tamer El Said), UMAM Documentation & Research (Βηρυτός – Ayman Nahle) και Δίκτυο Αρχιπέλαγος (Σύρος – Jacob Moe).
Οι εκδηλώσεις του SIFF 2023 θα ολοκληρωθούν στο ιστορικό Ναυπηγείο Ταρσανάς, ξεκινώντας με μία σειρά βιντεο-πορτρέτων που γυρίστηκαν στο νησί τον Νοέμβριο του 2021 “Ναυπηγική παράδοση στη Σύρο: Ταινίες μικρού μήκους” (Jacob Moe, Ελλάδα, 2022, 45′), και προχωρώντας με την προβολή της ταινίας “Το τέλος της Γης” του Jean Epstein (Γαλλία, 1929, 88´), βασικού θεωρητικού της avant-garde, με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον μουσικό και sound artist Σάββα Μεταξά.
To SIFF θα πλαισιώσουν και φέτος parties με DJ sets από αγαπημένους εκπροσώπους του χώρου, όπως ο Δημήτρης Καραΐσκος στην Cantina Analogue, οι Andreas Palmer και Blue Lagoon (w/ guests – έκπληξη) στην Παραλία Κόμητο αλλά και μία απρόσμενη τελετή λήξης, νεότερα για την οποία θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα!
Δείτε το πρόγραμμα και τις τοποθεσίές του φεστιβάλ αναλυτικά: https://syrosfilmfestival.org/syros-international-film-festival/passage-2023-programma-el/
Σημαντικές πληροφορίες
Η πρόσβαση στις δράσεις του SIFF εξασφαλίζεται με εισιτήρια ημέρας (αξίας 5 ευρώ), τα οποία διατίθενται στο περίπτερο του Φεστιβάλ στην Πλατεία Μιαούλη, στα σημεία προβολών και μέσω της υπηρεσίας www.ticketservices.gr (για τις δράσεις στο θέατρο Απόλλων). Οι προγραμματισμένες δράσεις του Φεστιβάλ στο θέατρο «Απόλλων» στις 18:00 και η εκδήλωση λήξης έχουν ελεύθερη είσοδο.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για όλες τις δράσεις.
*Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ενδέχεται να τροποποιηθεί. Παρακολουθήστε τις τυχόν εξελίξεις στις σελίδες του SIFF